Järvsö Cykel & motor Cykling i alla dess former

Kom igång med träningen

Det kan vara svårt att komma igång med att träna på allvar. Man kanske känner att man inte har lust för att man inte orkar, inte har tid, inte vill eller att vädret är dåligt (för utomhusjoggning). Det finns mycket undanflykter när det handlar om träning för att man inte vet hur man ska komma igång och träna. Men det finns saker man kan göra för att underlätta och för att få en mer positiv inställning till träning.

Att bestämma sig för att gå och träna är en grundförutsättning för att ens kunna träna. Viljan är därför startmotorn i att träna. Men frågan är bara vad och var man ska träna, eftersom det finns hundratals olika träningsformer och ställen man kan gå till. Känner man sig osäker på vad man kan och inte kan göra i sin träning får man helt enkelt testa sig fram. Man kan också försöka hitta en träningskompis (eller kompisar) och därmed gå i duo eller grupp till de olika träningsformerna. Det kan också vara viktigt att påpeka att träning passar alla olika. Därför kan ett träningspass vara bra för en person men rena pinan för en annan person och tvärtom.

Träningstänk

Vad är viktigt att tänka på när man ska börja träna för att träningen ska bli bra och att man själv ska må bra?

  • Ät något lätt före och något större efter träningen.
  • Införskaffa sköna träningsskor (ett par för uteträning och ett par för inneträning).
  • Testa olika träningsformer – alla passar olika.
  • Peppa dig själv i grupp genom att tro på dig själv (då går det enklare).
  • I gruppträning: strunt i armarna om det är för komplicerade rörelser och lägg till själv när det fungerar bättre.
  • Stretcha alltid efter passet, oavsett hur ansträngd du blivit.
  • Ett kvitto på att man tränat bra är att man blir varm, trött och svettig.

Vill man inte gå i gruppträning utan vill träna själv kan utomhusjogging vara ett bra alternativ. Genom att springa med musik i lurarna får man både upp konditionen och får bra springyta. Så även med cykling som också ger bra resultat fort och som ger en naturlig träningsrörelse, där det också passar att ha musik i öronen. Detta för att man bara ska fokusera på träningen och ingenting annat. För att ha musik i öronen krävs det dock att man har en bra musikapparat som iPhone med tillhörande hörlurar. För att skydda sin iPhone mot eventuella skador kan det vara bra att köpa iphone tillbehör som hårt skal i olika färger.